”En häftig och udda upplevelse” – Robbin Kantarp kommer tillbaka

Robbin Kantarp på väg upp mot Nipfjällets energistation i ensamt majestät. Foto: Nisse Schmidt.

Han stack iväg redan i första stigningen i somras och var sedan ohotad segrare på 45 km. Till sommaren kommer Robbin Kantarp tillbaka för att försvara sin seger.

– Jag håller på och sätter mina mål för nästa säsong nu, och ett är absolut Idre Fjällmaraton och Trailrunning Sweden Store Trailtour. Det var väldigt roliga lopp det här året, säger Robbin som var två totalt i touren.

Som orienterare i grunden, ser sig Robbin som en ganska ny traillöpare.
– Det här var första året som jag sprang lopp utanför närområdet här hemma Östergötland. Jag har lärt mig mycket kring taktik och hur jag ska lägga upp loppen, säger Robbin som är bosatt i Svärtinge.

Hur tränar du?
– Med åldern har jag blivit lat, i bemärkelsen att jag helst tränar hemifrån. För att träna orientering behöver jag komma ut till nya kartor och terrängområden, det finns inte riktigt tid till det, och därför prioriterar jag den fysiska träningen. Traillöpningen stämmer bra överens med det jag tränar. Min träning är till 80–90 procent förlagd på liten stig. Det går att springa på små stigar hur långt som helst här. Och man blir ju bra på det man tränar.

Vad vill du förbättra till nästa säsong?
– Jag vill så klart bli snabbare och orka bättre. En bit att utveckla är känslan för hur fort jag kan springa på olika partier under ett lopp. Jag vill förbättra min uthållighet i lopp som blir längre än två timmar, upp dit har jag bra koll men sedan kan saker ske i kroppen som är svårare att kontrollera.

Hur upplevde du ditt lopp på Idre Fjällmaraton i år?
– Planen var inte att gå ifrån så tidigt. Men jag ville ha en bra position när vi kom in på mindre stig och började klättringen efter första energistationen vid Burusjön. Så då gick jag upp och fick en lucka. Då sprang jag på lite fortare fram till 17 km, för att se till att ha ryckt ordentligt. Upp mot energistationen på Nipfjället slog jag av lite på takten. Planen inför loppet var att inte köra så fort uppför utan spara kroppen där.

– Jag hade bra kontroll på loppet och behövde inte pressa det sista. Jag sprang så att jag skulle ha en extra växel om någon skulle komma ifatt. Det var stumma ben nedför Städjan, men i övrigt hade jag kunnat fortsätta i samma tempo ett tag till. På det hela taget genomförde jag loppet precis som jag ville!

– Det var en häftig och udda upplevelse att springa nästa hela loppet själv i ledning. Och i en underbar fjällmiljö! Jag visste inte hur stort avståndet var bakåt, jag spanade vid några tillfällen men kunde inte se någon. Det var riktigt lyxigt med markeringar varje kilometer.

Hur var ditt energiupplägg?
– I Idre tog jag en gel var 20–25 minut, till det bara vatten. Jag testade ut det på längre pass inför loppet och tycker att jag har hittat det som funkar för mig.

Något du ska ändra på inför 2020?
– Jag satsar nog på ett liknande upplägg. Det är väldigt tekniskt på baksidorna av fjällen, ned i Foskdalen, nu är jag förberedd på det. Det är ingen idé att stressa upp farten där, det är bättre att spara sig lite på de partierna.

– Sedan beror det så klart på vilka som är med i loppet. Det går att låta någon smita iväg lite, men inte för många minuter. Jag tycker att det är roligt att springa med någon som är jämn, att se svagheter och styrkor hos varandra. Ofta är någon bättre uppför och en annan bättre på flacka partier, etc.

Finns det något nyckelparti på banan?
– Uppför Städjan från Hede Foskdals fäbod är ett tufft parti. Där kan det rinna iväg tid. Jag gick i den brantaste delen, men det är ju också en fråga om jag går tillräckligt fort? Sista backen kunde jag springa hela vägen. Även på biten nedför Städjan till Foskdalen går det att vinna eller tappa tid, det är väldigt tekniskt där.

Hur tränar du i vinter?
– Jag springer ett pass om dagen med ambitionen att träna 10 mil och 10 timmar i veckan. Det brukar landa på 7–8 h. Jag kör ett intervallpass med fokus på tröskelträning, i övrigt lugna pass. Jag har kommit fram till att jag mår bäst om jag springer varje dag. Hellre kort varje dag än långt varannan dag. Jag försöker träna så mycket det går med hänsyn till familj och jobb, säger Robbin som har två barn.

– När sedan säsongen kommer igång, så använder jag tävlingar för att komma i form. Jag gör cirka 50 tävlingar per år, i trail, orientering, stadslopp och även banlopp ibland. Det är kul att tävla och jag brukar komma i form två veckor efter en intensiv tävlingsperiod.

VILKET BLIR DITT

IDRE FJÄLLMARATON?

Anmäl dig här
750 800 850 900 950 1000möh 700 550 600 650 700 750 800 850 550 600 650 900 950 1000möh
Visa alla
Visa 84km
Visa 45km
Visa 28km
Visa 12km

45 km - 1400 hm

Bovtse Baalka

Kolla in banan

28 km - 900 hm

Duvrie Baalka

Kolla in banan

12 km - 300 hm

Vaejsjie Baalka

Kolla in banan

”Det här är årets lopp!” – Anna är Idre Fjällmaratons Superambassadör

Läs mer här

En osäker tid

Läs mer här

The Queen of the Night springer Renens stig

Läs mer här

Är du Superambassadören?

Läs mer här

Rassmus Andersson: Jag är dålig på att ge upp

Läs mer här

Klara backarna

Läs mer här

Så fixar du fjällstigarna

Läs mer här

5 tips för att klara julstressen

Läs mer här

”Jag känner mig oslagbar när jag vågar mig på vad som helst.” – Mina inspirerar med sin träning

Läs mer här

Hjältarna på fjället

Läs mer här
X