Kärlek vid första ögonkastet

Gunilla njöt av 2XU Idre Fjällmaraton

Gunilla Kidmark, 47 år, bor utanför Göteborg med man och tre tonårsbarn. I somras var Gunilla en av nästan 1 000 löpare i premiären av 2XU Idre Fjällmaraton. Vi har kollat hur hon upplevde det och bad om lite tips.

Hur upptäckte du traillöpningen?
– Jag hade under flera år sprungit regelbundet och tränat för att bli snabbare, för att få bättre tid på Göteborgsvarvet och andra asfaltslopp, men kände att jag inte tyckte att löpningen var rolig. Så jag lade bort tidtagningen och började springa på stigar nära mitt hem. Det gick mycket långsammare men det var spännande att upptäcka nya platser, nya stigar och leder och jag kände mig som en äventyrare när jag vågade springa själv i skogen. Jag började springa traillopp och fascinerades av den varma stämningen och gemenskapen bland löparna, inte alls som det fokuserade allvaret på asfaltslopp...

Vad ger traillöpningen dig?
– Traillöpningen har blivit en stor del av mitt liv, den är jätteviktig för att jag ska må bra! Jag får så klart fysisk träning och bättre kondition och styrka, men kanske viktigast är att jag får energi och välmående som jag har användning för i vardagslivet. Löpning i naturen är också en form av meditation och vila. Jag tycker om att känna samhörighet med naturen, att springa genom årstiderna och känna alla olika väder.

Du sprang 2XU Idre Fjällmaraton i somras, hur var det?
– Helt fantastiskt! Jag sprang 45 km, själva distansen har jag sprungit tidigare men inte upp och nedför fjällsluttningar. Det var väldigt vackert, vi fick de blöta myrarna, de steniga ljungstigarna och känslan av att vara högt upp på fjället. Särskilt häftigt var det att komma över trädgränsen och se den storslagna utsikten, då fick jag nya krafter!

Var det första loppet i fjällen för dig?
– Ja, det var första gången jag sprang i fjällen över huvud taget, och jag längtar verkligen tillbaka!

Vilka är dina bästa träningstips till den som ska springa 2XU Idre Fjällmaraton?
– Träna långa pass löpning, blandat med gång för att vänja kroppen vid att hålla igång längre tid. Även om du har sprungit distanserna, tidigare är det krävande terräng på fjället så loppet kommer att ta längre tid. Träna också mycket i backar, både att orka uppför men även utför på tekniskt underlag. I de långa branta backarna på loppet gick jag uppför men kunde springa på utför, det var en skön känsla!

Vad är viktigt att tänka på under loppet?
– Det viktigaste är att du mår bra, har roligt och känner dig stark hela vägen. Ta det lugnt i början och håll det tempo som du vet att du klarar, sen kan du öka i slutet om du har krafter kvar. Tänk på att fylla på med energi från början, att prata med andra deltagare och funktionärer och framför allt – lyft blicken och njut av naturen!

VILKET BLIR DITT

2XU IDRE FJÄLLMARATON?

Anmäl dig här
700möh 750 800 850 900 950 1000möh 700möh 750 800 850 900 950 1000möh
Visa alla
Visa 45km
Visa 28km
Visa 12km

45 km - 1400 hm

Bovtse Baalka

Kolla in banan

28 km - 900 hm

Duvrie Baalka

Kolla in banan

12 km - 300 hm

Vaejsjie Baalka

Kolla in banan

Johanna vill försvara segern

Läs mer här

Robbin Kantarp tänker hitta rytmen i idre

Läs mer här

Fjällklubben – kidsens eget häng

Läs mer här

Jag kör fullt maratontänk!

Läs mer här

Orienteringsstjärnan Isac von Krusenstierna springer längre än någonsin

Läs mer här

”Jag gillar att springa långt för jag vill inte att det ska vara över så snabbt.”

Läs mer här

Ge kroppen extra energi med langningspaket från Enervit

Läs mer här

#3 – Polis-Lena Nilsson

Läs mer här

Tourledaren Emy Thorén springer Idre

Läs mer här

Bergsbestigaren Peter tar sig an Städjan

Läs mer här