Andreas är slow enough to win

Andreas är slow enough to win

Han var fyra på 28 km i fjol. I år tar Andreas Lundblad klivet upp på 45 km. Det längsta han någonsin har sprungit.

– 28 km är egentligen mer min distans, men jag vill springa så många deltävlingar som möjligt i Trailrunning Sweden Store Trailtour – därför blir det 45 km i år. Och så är jag nyfiken på de stigar som man bara når på 45 km-banan, säger Andreas som ligger sjua totalt i touren så här långt.

Han har aldrig sprungit längre än 33 km, varken på träning eller tävling.
– Det ska bli spännande att se hur jag upplever det. Jag kommer att fokusera på att kontrollera energin och ansträngningen. Det gäller att  få i sig energi, salt och vätska tidigt och ofta i en bra balans. Det blir en övning i hur kroppen känns.

Strategin är att dela upp utmaningen.
– Jag delar upp banan i sektioner på cirka 30 minuter. Då blir distansen hanterbar mentalt. Jag misstänker att det kommer att kännas lite psykiskt knäckande att se Städjan framför sig, men då först springa ned i dalen och sedan få en brutal klättring upp på berget. Det gäller att vara förberedd och inställd på de tuffa partierna, helst så att det blir något annat som i slutändan känns tuffast. För mig är det viktigt att lyckas hitta rätt fart från början, och aldrig gå upp över tröskelfart så att jag drar på mig mjölksyra. Skulle jag ha kraft kvar sista halvtimmen, då kan jag få gå på så hårt, men det blir en bonus i så fall.

Utförslöpningen från Städjan var det som Andreas upplevde som svårast i fjol.
– Den är trixig när man har trötta ben, jag har respekt för det partiet.

Vad betyder "Slow enough to win"?
– Det är mitt mantra och det jag menar är att jag ska våga springa tillräckligt långsamt för att göra ett bra slutresultat. Syftet är att springa så fort som möjligt i snitt i loppet. Strunta i vad andra löpare gör, ha fokus på mitt eget och inte hetsa upp mig över dem. Spurta gör man i slutet av loppet. Bara.

När känner du dig oslagbar?
– Det är när jag är "slow enough to win". Då har jag is i magen och bidar min tid. Det kan vara så att jag knappt orkar hänga med, kanske måste släppa en lucka och acceptera det. Men om jag sedan får vittring igen, då kan jag springa riktigt fort, speciellt om avslutningen är teknisk och lite svårsprungen.

VILKET BLIR DITT

2XU IDRE FJÄLLMARATON?

Anmäl dig här
700möh 750 800 850 900 950 1000möh 700möh 750 800 850 900 950 1000möh
Visa alla
Visa 45km
Visa 28km
Visa 12km

45 km - 1400 hm

Bovtse Baalka

Kolla in banan

28 km - 900 hm

Duvrie Baalka

Kolla in banan

12 km - 300 hm

Vaejsjie Baalka

Kolla in banan

Hjältarna på fjället

Läs mer här

”Det blir tyst i hjärnan efter ett tag.”

Läs mer här

Hur hösttränar du? – Vinn energi, stugweekend, samt resa och boende på Idre Fjällmaraton

Läs mer här

”Det finns inte något traillopp i det här landet som kan jämföra sig med den här banan.”

Läs mer här

Idre Fjällmaraton med 10% syn – är det ens möjligt?

Läs mer här

Ta bussen till Idre Fjällmaraton

Läs mer här

Alexander först att anta utmaningen på Järvens stig

Läs mer här

Järvens stig. 84 km vildmark.

Läs mer här

Kantarp och Nilsson segrare i 2XU Idre Fjällmaraton

Läs mer här

Långloppsåkare tar till benen

Läs mer här