Tipsen inför ditt fjällmaraton

 


Nu är det en vecka kvar till 2XU Idre Fjällmaraton, kanske har det börjat pirra lite i kroppen av förväntan? Vi har samlat några sista minuten – eller sista veckan snarare – tips.

Vila hellre än träna sista veckan. Den träning du har gjort, den är du nöjd med nu. Så här sista veckan kan du inte träna ikapp något ändå. Gör det du känner för och skaffa ett överskott genom sömn och vila. Ät och drick klokt. Det kommer du att vara glad för i backarna på lördag!

Hitta ditt varför! Det kommer att bli jobbigt, förr eller senare, det kan vi lova. Tänk efter varför du springer det här loppet. När det blir kämpigt ute på fjället så plockar du fram svaret på den frågan. Skapa några peppord som du kan ta fram när det tar emot. Varför inte skriva ”Jag vill, jag kan, jag är oslagbar!” på handen – enkelt att läsa i uppförsbackarna.

Skapa din energiplan. Tänk igenom när du ska stoppa i dig energi och vad det är du ska få i dig. När du har satt din plan så håll dig till den. Enervits langningspaket är ett bra alternativ för dig som springer 45 eller 28 km, och som vill slippa bära med dig grejerna.

Läs på om banan. Ta en titt på kartan över banan så att du vet var korsningarna finns, var backarna väntar dig och var energistationerna är belägna.

Din utrustning. Har du bestämt vilka skor du ska springa i? Vilka kläder du ska ha? Ta en titt på väderprognosen för lördag. Har du all obligatorisk utrustning?

Planera din fredag och din lördagsmorgon. När ska du äta middag? När ska du gå och lägga dig, när ska du gå upp och äta frukost? Frukostbuffén i värdshuset är öppen kl 7.30–10.00 på lördagen.

Stort lycka till och njut av upplevelsen!

VILKET BLIR DITT

2XU IDRE FJÄLLMARATON?

Anmäl dig här
750 800 850 900 950 1000möh 700 550 600 650 700 750 800 850 550 600 650 900 950 1000möh
Visa alla
Visa 84km
Visa 45km
Visa 28km
Visa 12km

45 km - 1400 hm

Bovtse Baalka

Kolla in banan

28 km - 900 hm

Duvrie Baalka

Kolla in banan

12 km - 300 hm

Vaejsjie Baalka

Kolla in banan

Klara backarna

27 januari, 2020
Förbered dig för fjällets backar – uppför och utför Ett moment som särskiljer fjällmaratonloppen från de flesta övriga svenska traillopp är längden på backarna. Visst…
X