”Jag känner mig oslagbar när jag vågar mig på vad som helst.” – Mina inspirerar med sin träning

För att göra höstträningen lite lättare, bad vi om träningsinspiration och tips på Instagram. En av alla sköna löpare som gav oss kraft är Mina Anger. Tjejen från Uddevalla som gjorde Renens stig 45 km i Idre Fjällmaraton i somras har nya äventyr i sikte.

Vi får tag i Mina precis efter att hon pausat jobbet som rektor för en långlunch i löparspåret i Trollhättan.
– Jag springer för att jag mår bra, ja – för att jag måste, skulle jag säga. Det är en kravlös stund med mig själv. Det är tacksamt att springa här, mycket kupering direkt i stan, säger Mina.

Och backar finns det ju även i Idre.
– Det var helt fantastiskt! Jag har aldrig gjort något så roligt i hela mitt liv. Det var aldrig fruktansvärt jobbigt. Jag önskade mig aldrig någon annanstans. När jag har sprungit löplopp som till exempel Göteborgsvarvet, då har jag tänkt säkert 20 gånger under loppet att jag vill kliva av.

En bit var ändå särskilt tuff.
– Värsta biten var stigningen från Hede Foskdals fäbod upp på Städjan. Jag visste inte hur långt det var kvar upp eller hur lång tid det skulle ta, nere i skogen ser man inte så långt. Men jag visste ju att det skulle bli väldigt fint när jag väl kom upp på kalfjället.

Nästa sommar ger sig Mina på Järvens stig och de 84 kilometrarna mellan Lövåsen och Idre Fjäll.
– Jag såg kartan över banan under årets lopp och kände att det här verkar kul! Jag vill alltid springa det som är längst. Det känns lite läskigt, men jag får ta det som jag kommer. Målet är att det ska vara roligt hela tiden. Jag ska springa så långsamt att jag har kul. Med en bakgrund som orienterare gillar jag att springa i myr och obanat.

Planen är att springa längre i träningen inför sommarens lopp. Mina är igång med en runstreak på 1,5 år, med ett avbrott för sjukdom.
– Effekten av att springa varje dag är påtaglig för mig. Nötandet ger uthållighet, att träna på att springa på trötta ben är bra inför ett långt lopp. Jag har ökat min volym löpning utan att det blir så slitsamt. Kroppen blir härdad och jag kan springa mer. Det är viktigt att vara ödmjuk mot kroppen. Jag skulle aldrig springa om jag inte är frisk eller har ont någonstans.

När känner du dig oslagbar?
– När jag vågar mig på vad som helst, även saker som jag inte är säker på att klara av. Det är det som lockar med att springa Järvens stig. Det är häftigt att testa var min gräns går.

Mina vinner ett fullmatat energipaket från Enervit, en stugweekend på Idre Fjäll för fyra personer, samt resa och boende under Idre Fjällmaraton.

Du följer Minas Instagramkonto på @minaanger

VILKET BLIR DITT

IDRE FJÄLLMARATON?

Anmäl dig här

45 km - 1400 hm

Bovtse Baalka

Kolla in banan

28 km - 900 hm

Duvrie Baalka

Kolla in banan

12 km - 300 hm

Vaejsjie Baalka

Kolla in banan

84 km - 2690 hm

Gierkhie Baalka

Kolla in banan

Vi har verkligen försökt.

Läs mer här

Inga dansande apor på Städjan

Läs mer här

Force Majeure – en större kraft

Läs mer här

Superambassadör Maria Runs It

Läs mer här

”Det här är årets lopp!” – Anna är Idre Fjällmaratons Superambassadör

Läs mer här

En osäker tid

Läs mer här

The Queen of the Night springer Renens stig

Läs mer här

Är du Superambassadören?

Läs mer här

Rassmus Andersson: Jag är dålig på att ge upp

Läs mer här

Klara backarna

Läs mer här
X