”Upplevelselöpning är min grej”

En av alla som springer Låtsasloppet Vintern nästa helg är Salming Idre Fjällmaratons superambassadör Anna Ornell. Målet för 2021 är de 84 kilometrarna på Järvens stig.
– Det är en riktigt kul motivation att springa Låtsasloppet! Det blir en gemenskap mellan oss som springer, även om vi befinner oss på olika platser, säger Anna som har haft ett skadedrabbat 2020.

– Jag bröt ett ben i foten när jag ramlade i trappan i flipflops. Frakturen satt på ett ställe med dålig blodcirkulation och det tog tre månader att läka.

En lång tid utan löpning, hur tacklade du det?
– Jag höll faktiskt humöret uppe för det allra mesta, jag bestämde att det här ska inte få förstöra. Målet var att komma ut ur skadan starkare än innan och jag ägnade mycket tid åt styrketräning. Och man kan ta sig ut i skogen på kryckor också…

– Nu har jag nytta av all styrketräning, jag är en bättre löpare. Och jag vet vilka muskler jag använder och vilka som behöver bli starkare. Jag tränar mycket ben och rumpa, och balans för att jobba med de små musklerna i fötterna och benen. Det lärde jag mig av skadan. Och jag lärde mig att en skada inte är hela världen, det går över. Första gången jag fick springa igen var det bara en minut, men det var en helt oförglömlig känsla! Nu är jag bra på gång, men det tog ganska lång tid efter skadan innan jag kände att det svarade bra igen. Strax innan jul kom jag upp en nivå kände jag.

Hur tränar du nu?
– Jag kör mycket volym med ganska låg puls för att skapa en bra grund. Jag har märkt att jag inte svarar så bra på intervaller, jag blir mest sliten. Däremot kör jag mycket tröskel, i den zonen trivs jag. Mitt mål är inte att vara snabb utan att springa långt. Jag tränar så mycket jag kan i Kilsbergen, det är fantastiskt där med både kuperingen och det tekniska underlaget. Jag ser till att få in en del mosslöpning när jag är där, det vet jag behövs inför Järvens stig. Jag tränar 6 dagar i veckan och har ett strikt dagsschema för att få ihop vardagen.

Vad motiverar dig?
– Det här året ska bli skadefritt! Järvens stig är huvudmålet och på vägen dit planerar jag att springa bland annat Kullamannen 22 km och Bergslagsleden Ultra. Jag är både lite rädd och väldigt exalterad inför Järven, jag vet att det kommer att bli väldigt tufft.

Har du några träningstips?
– Styrketräna! Det är tråkigt att träna inomhus, men alla löpare mår bra av styrketräning. Och spring backe, det är skonsamt. Annars handlar det väl mest om att komma ut bara, vädret spelar ingen roll när du väl är ute. I skogen är det härligt alla årstider, man ångrar aldrig en löptur!

Du kör Låtsasloppet Vintern den 16 januari?
– Ja, det är en riktigt kul motivation att springa Låtsasloppet! Det blir en gemenskap mellan oss som springer, även om vi befinner oss på olika platser. Och jag tycker att det är skönt att inte jämföra mig med någon annan, utan göra mitt race. Jag ska springa en fjärdedel av Järven, 21 km, i Kilsbergen med min tränare Ola. Jag tror och hoppas på snö, och satsar på upplevelselöpning och njutning – det är min grej!

Är du också pepp på ett träningsrace? Häng på Låtsasloppet Vintern den 16 januari!
Mer info hittar du här

VILKET BLIR DITT

SALMING IDRE FJÄLLMARATON?

Anmäl dig här

45 km - 1400 hm

Bovtse Baalka

Kolla in banan

28 km - 900 hm

Duvrie Baalka

Kolla in banan

12 km - 300 hm

Vaejsjie Baalka

Kolla in banan

84 km - 2690 hm

Gierkhie Baalka

Kolla in banan

Fjällägret blev början på en ny passion

Läs mer här

Ultrastjärnan ska lufsa Vargens stig

Läs mer här

Medaljens framsida

Läs mer här

Är du vår nya Superambassadör?

Läs mer här

Vilket intresse för Låtsasloppet Vintern

Läs mer här

”Upplevelselöpning är min grej”

Läs mer här

Rekordstort intresse för Salming Idre Fjällmaraton

Läs mer här

Vi är en del i nya Svenska Fjällklassikern

Läs mer här

Från orienteringslandslaget till Järvens stig

Läs mer här

Låtsasloppet Natten är genomfört – här är vinnarna

Läs mer här
X